Woensdag 29 mei 2024
Twentesport

Gemiste strafschop Ruiz had overgenomen moeten worden

Geplaatst op 13 april 2011 door   ·   1 Reactie

ENSCHEDE – De gemiste Panenka van Bryan Ruiz, in de wedstrijd van afgelopen zondag tegen Roda JC, had volgens de regels overgenomen moeten worden. Over de manier van nemen kun je twisten, maar feit is dat Ruud Vormer veel te vroeg inliep. De middenvelder van Roda stond, op het moment dat Ruiz de bal raakte, zeker al zo’n drie meter in het strafschopgebied.

Regel
Volgens de regel moet een gemiste penalty worden overgenomen als een tegenstander de zestien meter te snel instapt, bij een benutte penalty wordt een doelpunt toegekend. Omgekeerd – als een speler van FC Twente te  vroeg instapt bij een benutte penalty van zijn medespeler – dient het doelpunt afgekeurd te worden.

Ed Janssen deed dus niet wat hij behoorde te doen: overnemen. Het gebeurt overigens veel vaker in de Nederlandse competitie dat deze internationale regel niet wordt toegepast. Een arbiter doet het vervolgens vaak af met de niet terechte verklaring: het voor de penaltynemer niet hinderlijk inlopen.

Zie hier de beelden:

Delen is sportief

Reacties (1)

  1. Anton says:

    Daar schieten we nu nog héél veel mee op…




Archief